יום שבת, 25 בפברואר 2012

הYOUTUBE של הצלילים

אני משתמש בYouTube, או "הטיובה" (כפי שחברתי, Perfect Beat מכנה אותו) להעלות ולצפות בסרטים וקליפים. אחד החסרונות הבולטים שלו בא לידי ביטוי כשרוצים להעלות (או לשמוע) מוסיקה או הקלטות קוליות בלבד. לא וידאו קליפ אלא סאונד נטו. מי שרוצה להעלות קובץ קולי, מגלה ש-YouTube לא תומך בקבצי wav או mp3, והדרך היחידה להעלות קטע קולי היא לשלב אותו עם ויזואל, בהרבה מקרים שקופית (כמו בדוגמה הבאה).
בבואי לחפש את יצירותיו האחרונות של חברי רביב גזית, מצאתי את האתר הבא שמהווה תשובה הולמת לYouTube, רק שהוא מתמקד בקול. הוא מהנדס צלילים.



SoundCloud.com מאפשר העלאה של קבצי סאונד בפורמטים רבים, תוך הגנה בפני הורדה של קבצים אלא ללא אישור, וקבלת קרדיט כמלחין או מחבר. כפי שתראו במיכאל האפרתי, הספקתי להעלות מספר הקלטות של מוסיקה שלי בשלבים התחלתיים כאלה ואחרים... נזכרתי ברביב כשנתקלתי ברביב גזית שנשמע בהתחלה כמו sample לכלי נגינה. מהסוג שאלישיה קיז מציעה בשילוב עם חברת Native Instruments ונקרא, איך לא Alicia's Keys.
למעשה, הקליפ מתמקד בסאונד אבל מממש אותו במוסיקה שמימית. זה ישר הוביל לשאלה: האם הSynclavier עדיין כאן?
המפלצת - תופסת חדר שלם אבל מוציאה צלילים שמימיים

בתקופת לימודי באקדמיה למוסיקה באוניברסיטת תל אביב, כדי לקבל מפתח למעבדה למוסיקה אלקטרונית (או אלקטרו-אקוסטית, אם לדייק), היה צריך לעבור את רביב. הוא העביר שני קורסים בנושא, ואחרי מכתבים, ראיונות ומבחני קבלה, בסופו של דבר קיבלתי גם את המפתח.
מיכאל האפרתי בתקופת הלימודים באקדמיה למוסיקה
מה שהיום עושים עם מחשב ותוכנה (ורצוי עם מקלדת שליטה שעולה 1,000 ש"ח) עשו אז עם המפלצת הזו, שעלתה אם אני זוכר נכון 60,000 דולר, ובישראל היו שניים כאלה. רביב (שהוא אגב קלידן מחונן), השתמש בסימפולים פרי המצאתו (וזו למעשה ההתמחות שלו) עם שלמה ארצי, מסתבר שגם היום הוא ממשיך. מלחין. מעבד וכותב.

ויש את John Mclaughlin למשל:

בכלל כל חיבור בין John McLaughlin, Al Di Meola ו-Paco De Lucia (הנה למשל הגירסה שלהם ל-Spain של צ'יק קוריאה) יוצר משהו שלא מהעולם הזה. ואם לחזור לSynclavier, הרי שיש משהו מיוחד בגוון הקולי של הכלי הזה שגם היום קשה למצוא.

אז התחברתי ל-SoundCloud וישר קיבלתי הצעה לצרף את חבריי מהפייסבוק, ומצאתי חלק כמו סול צבי, גני תמיר אבל לא מצאתי את תמי אשל (אולי כי רוב העבודות שלה משולבות בוידאו מדהים שהיא יוצרת), וגם אלונה דניאל עדיין לא שם, למרות שהעלתי קטע מוסיקאלי קצר שחיברתי בשנת 1983, ואלונה משתלבת בו בשירה (שנשמעת קצת חלשה כי זה הועבר מקסטה אנלוגית שמצאתי בבוידעם). ובקרוב אעלה עוד מוסיקה מקורית, שבוצעה ביחד עם הלהקה שלי -  תומר קרמן , צביקה (בטרומבון) וניב צור (העלתי אבל הוא עדיין בגדר "פרטי", שזו גם אופציה למוסיקה שמעלים לאתר זה), וקטע נוסף מהאקדמיה למוסיקה עם צביה שרת (שעברה לגור וליצור מוסיקה בלונדון) וסרחיו שמולביץ' (שלא שמעתי ממנו מאז...).


מה שחסר ל-SoundCloud זו האפשרות להעלות קבצי midi, שכדי להעלות אותם, יש להמיר אותם לmp3. בנוסף, כמובן שיהיה נחמד לקבל אפשרויות עריכה בסיסיות לקובץ הקולי אשר מוצג בצורה ויזואלית, וזה אך מתבקש להוסיף יכולים לקצוץ ולחבר קטעים. חלק מהקטעים שפרסמתי, הומרו מmidi, מה שאומר שזה יותר בגדר סקיצה עוד לפני הפינליזציה של האימפלמנטציה הקולית (שאיכשהו אני תמיד מגיע לזה בסוף...).

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

ענן הסאונד הוא פלטפורמה נהדרת לחשיפה של יוצרי מוזיקה.

באמת לא שומעים טוב את השירה של אלונה וחבל. אולי תנסה לערוך את הטראק עם COOL EDIT

בכל אופן, מקסים לגלות את הפן המוזיקלי שלך.

PERFECT-BEAT